Hubungi saya:

Hubungi saya:

Saturday 21 December 2013

NEXT TEMPAHAN JAHITANKU


Cakkkk..ingat tak pic yang aku upload ari tu..pic kat YEAR END SALE tu..ala yang kain cotton 4 pasang tu..Kain yang aku belikan tuk cik member aku. Kan die berani betul suh aku carikan kain n sekaligus suh aku buat blaus guna kain-kain tu kan. Hihi.. ni dia blaus-blaus yang dah siap tu. Amacam??orait tak. Aku baru siapkan dua pasang je dulu. Yang lagi dua pasang kemudian. Sebab nak bagi die rase dua blaus ni dulu.(kang buatnya semua keempat-empat blaus ni xsedap saiz kat bdn, x ke naya. so aku decide siapkan dua pasang blaus ni dulu). Semua blaus ni adalah design muslimah (means labuh la paras lutut gitewww..i likeee...sbb aku pun suke sgt pki baju yg labuh-labuh skang ni..watpe la nk pakai yang kecik-kecik n singkat-singkat kan...xmlambangkan islam sebenar je nnt). Macam saiz ukuran semua, aku guna saiz standard je sbb cik member aku ni duk jauh nun di sana kan. Kalo dekat ngn umah aku ni no hal la boleh ukur badan die siap-siap kan. So dgn konfidennya setelah saiz ukuran dikompemkan oleh beliau, aku mula membuat pola dan memotong kain. Blaus yg corak bunga tu aku wat design belah depan + kolar kontinental (betui ka eja gini??..bantai la), kire macam blaus ala-ala formal gitew la..sesuai sgt pakai pi keje..pi jalan-jalan pun bole..no hal la. Design ni aku pnh buat mase kat giatmara ri tu.. mmg ada dlm modul pmbelajaran fashion n dressmake aku tu..So insyaallah konfiden boleh jahit (cuma kekemasan jahitan tu la xtau ok ke tak..hopefully boleh diterima pakai..huhu)Manakala blaus hok putih bintik-bintik polka dot tu aku ikut design yang cik member aku tunjuk kat mr gugel. Blaus butang separuh, belah tepi ala-ala baju punjab. Blaus ni aku xpnh buat beb. Ni first time ni aku try fesyen gini...dgn sedikit ilmu yang ade, aku cuba jaya. Dan akhirnya trhasillah blaus bntuk gitu.. Ni die pic blaus tu:


***kedua-dua blaus da selamat sampai kat tuan punye bdan ari ni n dpat komen yang membina. Harap-harap ikhlas dari ati. Aku xkisah kalo die nk kata jahitan teruk ke ape ke, sbbnya at least aku tau kesalahan aku dan dri situ aku leh perbetulkan kesilapan aku tu. Almaklumler kanak-kanak ribena lg ni dlam mnjadi tukang jahit. wuuuuu...
*** ni die komen-komen cik member aku tu, via message kat fb:
----"weh.. bju da sampai..huhuhu kat ofis gak aku try..overall selesa...ketiak pon best, cekak kat tgn pon ngan
cume kat pinggang mcm gerobos sket..leh kecikkan cikit jek..huhu..best2..tak rugi amek ngan ko.. huhuhuhu...nnti aku tempah lg ek...

Alhamdulillah, lega aku mmbacanya. Walaupun de komen yg mngatakan pinggang tu besar sikit, aku xrasa down. Cuma sedikit kecewa dgn diri sndiri sbb xdpt buat yang trbaik tuk baju die ni. See...nsib baik dua baju je baru aku siapkan..Kalo keempat-empat semua tu..xke naya?..mmg pun aku xamik ukuran pinggang die mse wat pola tu. Sebab base yg aku blaja kat giat tu, ukuran pinggang kita leh dpt langsung dari part dada n punggung ( garis strait dada ke pinggang, then masukkan 3/4 inci kedalam dr garisan pinggang tu...xpaham?..xpe..nanti len kali den tunjuk pola. ) huhu..sori r weiii..pasni aku akan amik ukuran pinggang bila nk buat blaus n sbagainye yek..(take a note)

oritelah, tuk kain-kain yg lain (yg lg dua pasang tu) akan aku continue potong pas saiz ukuran disahkompemkan semula oleh cik member aku. hehe...see u next entry...babaiiii



No comments:

Post a Comment