Hubungi saya:

Hubungi saya:

Saturday, 21 December 2013

CARA POTONG FISHTAIL PRINCESS CUT N GIGI BUAYA

Oraittttt. kita tgk pola ke kain pula. Kain ni aku guna kain lycra (ala kain yang aku shoping kali kedua tu..year end sale part II). Pastikan seboleh-bolehnya guna ira kain tu ira lurus/menegak so that baju tu nmpk lg kemas n selesa dipakai. 


BAHAGIAN HADAPAN:


-keliling badan tu aku buat basi 1/2' je sbb nk jimat kain punya pasal
-bahagian bawah bdn aku buat basi 1'

- yang ni plak kain tu kena lipat dua gak Tapi nnt dpat sehelai-sehelai (ada dua keping). Kiranya dapat mirror imej pola tu..Kalo kita wat sekeping-sekeping dulu, nnt xdpt miror imej. Nanti pola tu dapat satu tekapan je (susah plak nk explain cmne..harap-harap korang faham la) ni penting tau. sbb aku pun pnh trsilap buat mse potong pola ni. Bazir kain betullah..wuuu


BAHAGIAN BELAKANG

disebabkan aku guna kain lycra, so keje aku btambah la senang sbb xyag nak buat zip sorok bagai tu..yippieee


-basi keliling amik 1/2'
-basi bawah badan amik 1'
(kain lipat dua..xnmpk tu kan dh buh tanda lipatan kan)

-basi macam biasa la amik 1/2' tuk keliling dan 1' untuk bawah bdn

-ni plak tuk lengan
-lupa lak nk bubuh tanda lipatan.korg bubuh sndiri la ye..ada tanda lipatan kat lengan tu..eleh macam xbiase plak buat lengan kan..mesti paham punye tu)

Skang kita tgk kain-kain yang dh siap dipotong mengikut pola..Tadaaaaaaa...


POLA HADAPAN


POLA BELAKANG

***Pic lengan lupa plak nk snap..huhu


Wokeh..siap dah proses menekap pola ke kain dan potong sekali..Pasni kita tgk hasiknye yek...xsabo den nk tgk kejayaan prtama mniru design yang sedia ada kat tenet tu..Oraitla...hopefully korg faham..Aku pun dh mngantuk ni...Nite bebeyhhh



8 comments:

  1. Sis ...tak paham la...teknik gigi buaya tu ape n mcmana fungsinye.

    ReplyDelete
  2. Wasalam..upss baru perasan de comment..
    Gigi buaya tu nampak tak yg kat pola ade bntuk gigi macam mata gergaji tu..biasenya tailor panggail ggi buaya. Gigi buaya dilukis bermula dari garisan puteri dititik tgh ketiak terus ke pinggang. Lepas tu kita lukis garisan kembang bwah baju pula. Biasanya kita guna teknik ni untuk baju yg kembang2..so that nnt kita dapat alunan dan jatuhan kain yang cantik bila baju dah siap nnt. Baju yg kembang tu nmpk beralun gitewww...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam sis..sya nak tnya kalau kita nak letak zip dekat belakang mcm mana ye..mksud sya basi dia mcm mn.thank you

      Delete
    2. Assalam sis..sya nak tnya kalau kita nak letak zip dekat belakang mcm mana ye..mksud sya basi dia mcm mn.thank you

      Delete
    3. wasalam..pola belakang akan jadi 4 keping...part tgh2 tu ade dua keping la maknanya..letak basi 1 inci untuk zip...

      Delete
  3. Tksh atas perkongsian. Semoga puan dimurahkan rezeki..aamin

    ReplyDelete
  4. Tksh atas perkongsian. Semoga puan dimurahkan rezeki..aamin

    ReplyDelete
  5. Thanks for sharing.. Tertarik untuk mempelajari bagaimana cara membuat baju secara lengkap mulai dari langkah-langkah pembuatan pola hingga proses menjahitnya?. Anda bisa mendownload video tutorialnya di Fitinline.

    ReplyDelete